måndag 3 november 2014

Konstafton - en riktigt bra afton!

Så var dagen äntligen här, när tavlorna skulle ställas ut, Konstafton skulle dra igång och 39 olika utställare skulle visa sina tavlor, sin performance och sina skulpturer.

Det hade regnat en del på natten och slutade inte förrän på förmiddagen på lördagen. Sen var det bra väder ända fram till tio i tolv på natten då det åskade och blixtrade innan skyfall bröt ut. Men det gjorde ju inget för då var vi klara med utställningen.

Åsa och jag hade varit på Italiabaren på torsdagen och hängt våra tavlor och arrangerat med belysning och mysfaktorer som fårskinnsfäll och gammal kista vid brasan. Vi hällde upp bjudkolor och arrangerade våra programblad som informerade besökarna om vem som målat vad, tekniker och priser.


Redan halvtolv stod de första besökarna och ryckte i dörren. 

Vi öppnade tolv egentligen. 

Vi öppnade dörren för dem såklart. Konstafton var igång!



I baren fanns ett Konstaftonerbjudande på rött eller vitt vin eller öl och man kunde också äta Konstaftonmeny i restaurangen intill. Det var inte så många som nappade på barhäng sådär mitt på dagen men framåt eftermiddagen när skymningen föll satt det en hel del personer och drack en öl och pratade i fåtöljerna intill våra tavlor.



Gatupratare och marschaller lockade besökarna att komma in. Konstafton är verkligen en happening i höstmörkret. Det var väldigt mycket folk i rörelse ute på gator och torg. Det vet vi för att vi frågade en del av våra besökare.



Det visade sig att även om Åsa och jag arbetat helt fristående från varandra hade vi nästan samma färgskala på våra olika verk. Här hänger de mörkblå tavlorna. Mitt rymdkollage och Åsas två månblänk i vatten.



Här lite mer jordtoner men åter igen matchar vi varandra i färgskala.



Chandelier - mina "syntest". Det var flera som tyckte de var roliga och stod där länge och läste texten som självklart har en mening och ett budskap fast man får ju anstränga sig lite. Att de tyckte om dem uppskattar jag mycket. 



Åsas segelbåt med rött segel var det många som drogs till. Den hängde väldigt bra, mitt i blickfånget och med en egen spotlight.



Det här kollaget var det många som sa att de tyckte om. Kul! Den känns ju lite aktuell nu när julen närmar sig. Det kanske var så de tänkte?



Åsas akryltavlor med sjöhästar och maneter var inte till salu men några försökte allt få henne att sälja.



Den här gillade många också. Det gör mig glad. Det är ett av mina allra första kollage.



Jag hade mina printar med mig men sålde bara några. Jag förstår att folk inte vill bära med sig saker när de vandrar runt mellan nästan 40 olika utställare. 

Det var hur som helst en väldigt lyckad dag och kväll med många besökare och väldigt trevlig atmosfär och det var flera som sa att det var det trevligaste och bästa stället de varit på under hela sin konstvandring. 

Jag tolkade det som att vi var bäst.

Såklart.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar