onsdag 25 juni 2014

Verkstad på gång

Idag kom de fram, lådor och hinkar, ramar och nät, mixer och press och alla andra saker som behövs för att göra handgjort papper. Det var länge sen jag gjorde papper och det som inspirerade mig den här gången var ormbunkarna som växer så det knakar i trädgården. De blir verkligen jättefina i papper, antingen som brevpapper eller om man gör det tunnare, som omslagspapper.


Jag torkade av alla saker noga. De var dammiga och fulla av spindelnät och döda flugor efter att ha stått i garaget i sju år. Sen beväpnade jag mig med en stor kopp kaffe och satte igång med det arbete som tar längst tid, att riva pappersarken till små flingor. 



Jag har världens lyxigaste papper att utgå ifrån. Det här är återvunna sedlar från Tumba bruk. Alla trasiga och makulerade sedlar mals ner och bleks och blir sen stora, tjocka ark som får torka och blir hårda som gips på ett brutet ben. 

Jag kom över en hel säck med sådana hårda ark för många år sen och de är värda guld för mig. Finare pappersmassa kan man inte få. Sedlar är nämligen gjorda av linne- och bomullsfibrer för hållbarhetens skull. Papper gjort av cellulosa blir skörare och gulnar om man inte behandlar det.



Annars kan man göra sin egen pappersmassa av vanligt vitt papper, äggkartonger, strimlat papper från en dokumentförstörare, kuvert (inte själva fönstret) och servetter om man vill färga massan. Man kan ta alla sorters papper men inte blanka katalogpapper som innehåller ytbehandling som är svår att bli av med.



Sen kommer det tidskrävande jobbet att riva pappret i centimeterstora bitar. Vare sig det är dagstidningar eller mina tjocka retursedelark så ska de ner till småbitar.

Sen får de ligga i blöt i vatten i ett par timmar eller över natten innan man mal det i en vanlig hushållsmixer. På pappersbruk har de en stor kvarn som heter holländare som mal sönder tyg till massa. En sån önskar jag att jag hade men jag får nöja mig med en mixer som de allra flesta andra.

Man tar en näve av de små blöta flingorna och lägger i mixern. Sen häller man på 2-3 gånger så mycket vatten och mixar till en vällingliknande massa. Det tar ju ett tag att mixa färdigt några liter pappersmassa men när man väl är klar börjar det roliga.

Att göra papper! Jag lovade mig själv tidigt i våras att i år ska jag göra papper igen och nu händer det!

Eftersom jag står ute och jobbar så hänger allt på vädret. Idag skiner solen så nu går jag ut och sätter igång. Total lycka! Tjoho!

Stay tuned for more...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar