måndag 6 januari 2014

6. Hepp! Dagens boktips

Det här blir himla svårt för jag har så svårt för att välja EN bok som jag ska tipsa om. Det känns på något vis som om jag ska välja den som är bäst av alla och så är det ju inte alls. Det finns ju de som listar de 100 bästa böckerna och det är ju ingen match. Däremot är det krångligt att välja en.

Därför väljer jag två.


Jag väljer den här boken. Den har filmats också men boken är så många gånger bättre. Full av intriger och oerhört spännande. 

Den handlar om en fotograf som ska göra ett bildreportage kring ett dubbelmord som skedde på en avlägsen ö utanför New Hampshires kust för över hundra år sen. Hon tar segelbåten tillsammans med sin man och dotter och makens bror med flickvän och det är meningen att de ska njuta av dagarna ombord som en slags semestertripp också, men det blir istället en hel del uppgörelser ombord. Både mellan fotografen och hennes make och mellan bröderna. 

Berättelsen om dubbelmordet är omöjligt att slita sig ifrån. Det är fascinerande att följa mordutredningen och alla de livsöden som slutligen möts i den ödesdigra mordnatten. Dessa två parallella handlingar är båda är väldigt lågmält spännande, växlar mellan dåtid och nutid på ett nästan outhärdligt vis för läsaren som bara vill veta mer, och båda slutar väldigt oväntat.

Läs om ni inte redan gjort det!





Jag väljer den här också. 
Jag har läst den flera gånger och den är rolig, underhållande, fyndig och helt fantastisk från början till slut. Handlingen är mycket omfattande och man får följa en amerikanska flicka genom hennes uppväxt och in i vuxenlivet. Den är fylld av komik och satir och vissa stycken måste man läsa om för att de är så jäkla komiska och helgalna. Trots att den mestadels är så rolig handlar det en del om mer sorgliga saker också som sjukdom och död, missnöje med sin egen kropp, att inte bli älskad av den man älskar och andra tunga saker.

Handlingen är väl avvägd mellan sorgligt och roligt och det är dessutom en hel del naket och smått erotiskt, en hel del sexscener och intressanta kärleksförhållanden i boken. Inte fy skam när man tror att man ska läsa en ganska trist bok för på baksidan står det bara att det är berättelsen om Ginny Babcocks ungdomsår och att den är en stor romansuccé, prisad av kritiker och såld i miljonupplagor.

Den finns säkert på biblioteken så iväg med er och låna! Skaffa lånekort om ni inte har, för sjutton, det är ju gratis.

Nu inser jag att jag nog måste skriva ett inlägg om hur underbara bibliotek är, och många fler inlägg om böcker också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar