lördag 18 januari 2014

18. Hepp! Dagens filmtips

Men åååh så frustrerande den här listan börjar bli. Ständigt dessa val! Välj en film, välj en bok, välj ett snacks, en bild från sovrummet, den godaste osten.

Hur kan det ens vara möjligt att välja EN film att tipsa om? Det går inte. Därför skriver jag om en film som jag verkligen älskar och som är min topp 1, men jag tipsar om några filmer till som är klart sevärda och som jag gillar jättemycket.

Min absoluta favoritfilm alla kategorier, alla tider är ZOO - a zed and two noughts från 1985. Den är helt översållad med symbolik, lek med ord och namn och referenser till konsthistoria och språkvetenskap och annat härligt. Konstnären Peter Greenaway har skrivit manus och regisserat. Filmen är fylld av överdådig skönhet, ond bråd död och förruttnelse och det härliga och svåra i att leva.

Jag älskar den och har skrivit en av mina uppsatser till min fil. kand om just den här. Den uppsatsen hade kunnat bli en hel bok lång. Det var en kamp att hålla igen på alla infallsvinklar och all text jag hade kunnat producera. Men istället för att lägga ut texten här om allt fantastiskt med filmen så rekommenderar jag er att se den och se om den och se om den igen. Den kräver konstant uppmärksamhet och man missar en hel del som man upptäcker när man ser om den. Om ni efter detta ändå inte ser tjusningen med filmen så kan ni maila mig så ska jag övertyga er.


Några andra filmer jag vill rekommendera är:

Magnolia i regi av Paul Thomas Anderson från 1999. Karaktärer vars vägar korsas i sökandet efter kärlek, förlåtelse och mening med livet. En underbar scen med grodor för de som inte har amfibiefobi.

Requiem for a dream i regi av Darren Aronofsky från 2000. En film om droger och besatthet av olika slag. Vackert och sorgligt om hur illa det kan gå. 

Blade runner i regi av Ridley Scott från 1982. Gammal film men med filmhistoriens snyggaste intro. Mörka byggnader, eldslågor ur oljeraffinaderiskorstenar och en snygg övergång till ett mänskligt? öga. Ögat och seendet har en viktig roll i filmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar