fredag 19 juli 2013

Vika pil

Jag tycker det är så trevligt att bo på hotell och det är alltid extra trevligt om hotellpersonalen månar om en när man är där. En liten men fin gest som jag gillar är när hotellstäderskan har tagit sig tid att vika pil. När jag jobbade som hotellstäderska på helger och lov under gymnasietiden gjorde jag alltid det. För mig är en vikt pil sinnebilden för det där lilla extra som tar några sekunder att göra men som ger en känsla av lyx och välkomnande för mig som gäst.

När jag jobbade på en skola var det världens bästa lokalvårdare där som jag fikade med och lunchade med och hon tyckte som jag, att vika pil kostar inget extra men tillför mycket. Jag blev så himla glad första gången jag upptäckte pilen på personaltoaletten.



Ibland viker jag pil hemma bara för att markera att här är det städat, handdukarna är rena och du som river av pilen är den förste att använda badrummet sen det städades. Välkomnande eller hur?

En annan sak som jag lärde mig på hotellet för tusen år sen är att vika pil på täcket när man håller på att krångla in det i påslakanet. En erfaren hotellmadam som jobbat där i evigheter visade mig och det är ett himla bra tips. Ta tag i täckets två "övre" hörn och hasa in dem till påslakanets övre del. Håll i hårt från utsidan och skaka ned täcket i påslakanet. Lägg ned på sängen och vik pil. Sen kan man i godan ro stoppa in täcket i nederkant och knäppa eventuella knappar. Sen tar man bara tag i överkanten/pilen och skakar en sista gång och täcket är sådär hotellfluffigt och härligt. Man vill ju bara gå och lägga sig med detsamma.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar