fredag 17 maj 2013

Självlysande

Självlysande.

Bara smaka på det ordet - självlysande. Att man lyser av sig själv, att man har en inre lyskraft som syns utanpå.

Jag har en stor förkärlek för självlysande ting och några av dem har jag arrangerat så fint på fotona nedan. Boken med stjärntecken som kan laddas under en lampa och lyser i mörkret har jag skrivit om här. Den har jag haft sen jag var liten och många är gångerna som jag laddat bilden och sen gått in i garderoben och förundrat tittat på alla de självlysande stjärntecknen. Jag gjorde det för bara en liten stund sen!

Den lilla ödlan bor i pannrummet och ibland går jag in och tänder lampan och sen släcker jag och ser den lille filuren lysa där han står på vattenmätaren. I pappfickan ligger flera ark med klistermärken föreställande stjärnor och planeter som jag köpt i USA för många år sen men som säkert går att hitta här hemma också, eller på nätet. Då kan man klistra hela taket fullt med stjärnbilder och galaxer och ligga och njuta av prakten på kvällen innan man somnar.

Jag gillar också de levande djuren som är självlysande och finns runt om på jorden. Bläckfiskar som lever så långt ned i havsdjupen att solljuset aldrig når dit ner, de har prickar och ränder på kroppen, som lyser upp när de aktiveras. Forskarna vet inte riktigt varför men tror att det kan vara ett sätt för bläckfisken att locka till sig byten. Lysmaskar är också en favorit som jag skrivit om tidigare. Dessa små sötnosar som lyser i augustimörkret är så ovanliga numera att ni ska vara riktigt glada om ni får syn på en.

Om ni går in i min webshop så finns det en print som faktiskt har självlysande detaljer. Det syns visserligen inte på bilden men ni kan ju alltid gissa vilken det är!

Det här med att vara självlysande, det gillar jag. Jag känner människor som också är självlysande, som har en självlysande personlighet och lyser upp ett rum när de är närvarande. Kanske är det liktydigt med karisma, medmänsklighet eller kanske empati. Lys på!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar